Pracovní listy Já a můj svět jsou určeny k zopakování učiva. Na 10 celobarevných listech si žáci procvičí vše, co se v jednotlivých měsících v učebnici o životě v přírodě dověděli. Úkoly v pracovních listech nabízejí i náměty k provázání učiva s ostatními předměty. Zpočátku jsou ztvárněny poutavými obrázky, které žáci pojmenovávají. Při vyprávění o nich tvoří věty, ty pak propojují do větných celků a příběhů – zdokonalují si tak svoje vyprávěcí dovednosti. Obrázky jsou přehledně uspořádány po řádcích,... Celý popis

Koupit za 49 Kč

Popis

Pracovní listy Já a můj svět jsou určeny k
zopakování učiva.
Na 10 celobarevných listech
si žáci procvičí vše, co se v jednotlivých měsících v učebnici o
životě v přírodě dověděli. Úkoly v pracovních listech nabízejí i
náměty k provázání učiva s ostatními předměty.
Zpočátku jsou ztvárněny poutavými obrázky, které žáci
pojmenovávají. Při vyprávění o nich tvoří věty, ty pak propojují do
větných celků a příběhů – zdokonalují si tak svoje vyprávěcí
dovednosti. Obrázky jsou přehledně uspořádány po řádcích, což žákům
umožňuje snadnou orientaci. Při řešení úkolů využívají i své
počtářské dovednosti, které do té doby v matematice získali. Úkoly
jsou navrženy tak, aby využily i dramatické dovednosti žáků. Jsou
doplněny o náměty na relaxační cvičení, při kterých si žáci např.
zahrají na zvířátka při přezimování nebo si při poznávání částí
těla s Ájou zacvičí krátkou rozcvičku na známou píseň (Hlava,
ramena, kolena, palce). Žáci si tak učivo připomenou zábavnější
formou, která je jejich věku v tuto dobu nejbližší.
9 pracovních listů obsahuje
učivo 9 lekcí učebnice. 10. pracovní
list nabízí žákům poučení před
prázdninami. Příklady ze známých lidových pohádek děti
naučí, že mají být ostražitější při jednání s cizími lidmi. Žáci
jsou také zábavnou hrou varováni před trháním a konzumací
jedovatých plodů a hub. Připomenou si i dopravní značky, které by
měli jako chodci a cyklisté při pohybu po pozemní komunikaci s
rodiči nebo staršími kamarády respektovat, aby se vyvarovali
zranění.
Jednotlivé úkoly pracovních listů jsou
koncipovány tak, aby je žáci byli schopni
vypracovat samostatně. Náročnost
a forma splnění úkolu odpovídá rozumovým schopnostem a manuálním
dovednostem dětí mladšího školního věku – řešení vyznačují
kroužkováním, vybarvováním nebo kreslením obrázků, ve 2. pololetí
luští slova z písmen, která v tuto dobu již bezpečně zvládají
přečíst, a začínají též psát písmena (později slova) v připravených
zábavných rébusech.
Tyto pracovní listy by rozhodně neměly sloužit
k hodnocení žáků známkou. Nijak by to neposílilo jejich motivaci do
další práce. Hodnocení práce probíhá formou
sebehodnocení. Za splnění úkolu čeká žáky v horní
části pracovního listu veselá hvězdička. Žáci
zhodnotí, jak pracovali, a za odměnu si hvězdičku vybarví.
Sebehodnocení hraje důležitou roli při hodnocení úrovně znalostí
žáků, dodá jim sebedůvěru, pozvedne jejich sebevědomí. V žádném
případě u žáků není vhodné klasifikovat úroveň dosažených
vědomostí. Každý má možnost si svůj chybný úsudek opravit. Oprava
je přirozený prostředek učení.  Není vhodné podporovat v
dětech tohoto věku soutěživost. Forma zhodnocení sebehodnocením
žákům nabízí možnost uvědomit si, co se jim daří a v čem se ještě
potřebují zlepšit. Okomentováním výsledků své práce se učí, jak
postupovat dál, pokud chtějí zlepšit své dosavadní výkony. Začnou
si vzájemně pomáhat, učí se práci v týmu.
Překvapením pro žáky jsou fotografie rostlin a zvířat na
zadních stranách pracovních listů. Žáci s nimi měsíc po
měsíci procházejí přírodou. Zaměří se i na vyhledávání
vybraných rostlin a zvířat v okolí svých domovů, všímají
si, jakými změnami v daném měsíci procházejí, a
pozorují tak koloběh jejich života během
celého roku. Otázky k fotografiím v dolní části
pracovního listu vybízejí žáky k vyprávění o nich. Otázky
jsou zaměřené na podstatnou proměnu, které si v životě
rostlin a živočichů mohou žáci v určitém měsíci všimnout.
Průvodní ilustrační obrázky v názvu měsíce žáky inspirují k
vyprávění o přírodě v tomto ročním období. Na konci
školního roku si žáci prohlédnou i fotografie k prázdninovým
měsícům na vnitřních stranách složky. Ty si vystřihnou a připojí k
ostatním. S pomocí vyučujícího nebo rodičů je na označeném místě
proděrují a svážou. Vytvoří si tak kalendář, který
je může provázet přírodou i v dalších letech.
Připomene jim její krásy a nabídne možnosti, kam se do přírody v
určitém měsíci vydat. Žáci se naučí vnímat život v přírodě, uvědomí
si, jak křehká je rovnováha v ní a jak je důležité ji
chránit.
Zobrazit více

Parametry

Druh pro základní školy
Autor Věra ŠTIKOVÁ
Jazyk české
Nakladatelství Nová Škola
Rok vydání 2014
Vydavatel NOVÁ ŠKOLA
Výrobce NNS
Počet stran 20
Zobrazit více parametrů